In gesprek met accountmanager Hans Boogaerdt ‘t Hooft

In gesprek met Hans Boogaerdt ‘t Hooft:
“Voor mij staat Procura echt voor de warme klantrelaties.”

Wie Procura langer kent, weet dat onze focus bij twee onderdelen ligt: burgerzaken en verkiezingen. Sommigen van ons vervullen daarom een dubbele rol, zoals Hans Boogaerdt ‘t Hooft. Als accountmanager richt hij zich op het klantcontact met gemeenten, enerzijds voor burgerzakenmaterialen, zoals trouwboekjes, anderzijds voor verkiezingsdrukwerk en -materialen. In dit interview lees je meer over zijn rol, zijn achtergrond en een gemiddelde dag in het leven van een accountmanager.

Hans Boogaerdt ‘t Hooft werkt sinds 2018 voor Procura. Daarvoor werkte hij jarenlang in de drukwerk branche. Eerst in loondienst, later voor zichzelf. Door de jaren heen leerde hij netwerken, goede PR en coaching. Maar het hebben van klantcontact vindt Hans nog altijd het allerleukst. Daarom besloot hij actief te gaan zoeken naar een baan als accountmanager. Zo is hij binnengekomen bij Procura.

Hans, kun je vertellen wat een accountmanager doet bij Procura?

“Als accountmanager focus je je op het helpen van klanten met de producten die je biedt. In het geval van de verkiezingen, help ik gemeenten hun verkiezingsdag zo goed mogelijk te laten verlopen met ons verkiezingsdrukwerk en de materialen. Ik bezoek de gemeenten, adviseer ze over onze producten die betrekking hebben op de aankomende verkiezingen, neem bestellingen voor drukwerk en materialen door en adviseer hen voor een goed verloop van de dag.

Met de voorbereiding begin ik vaak al zo’n driekwart jaar van tevoren. Voor de aankomende provinciale staten- en waterschapsverkiezingen in maart, start ik voor de zomervakantie met het inplannen van afspraken. Die afspraken staan vanaf begin september in de agenda, en als het moment daar is, heb ik gemiddeld drie tot vier afspraken op een dag. Zijn de afspraken achter de rug, dan zorgen we dat de bestelling tijdig en volgens afspraak geleverd wordt. Het is vervolgens aan de ambtenaren om alle materialen te checken, en eventuele wijzigingen door te geven. Tijdens de afspraken met gemeenten inventariseer en adviseer ik ook in welke mate er nieuwe burgerzakenmaterialen nodig zijn, zoals trouwboekjes, aktepapier en formulieren. Ook die moeten regelmatig aangevuld worden.”

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit bij jou?

“Het grootste gedeelte van mijn dag ben ik onderweg. Ik ga langs bij de gemeenten om wensen te inventariseren. Soms zijn er gemeenten die nieuwe trouwboekjes nodig hebben. Dit is eigenlijk altijd maatwerk. Dan ga ik langs om te laten zien wat we allemaal kunnen bieden, om zo samen tot een trouwboekje te komen dat past bij de wensen en voorkeuren van die gemeente.

De bestellingen worden regelmatig via e-mail, onze online catalogus en telefoon gedaan. Maar gemeenten zijn vaak ook benieuwd wat we allemaal in ons assortiment hebben. In dat geval ga ik liever langs. Tijdens zo’n gesprek laat ik het een en ander zien, licht producten toe en stel vragen over de voorraad van verschillende producten. Hierdoor grijpt een ambtenaar niet mis en voor mij is dat een stukje extra service.

Mijn afspraken vinden plaats bij onze huidige klanten, maar juist ook bij potentiële. Het belangrijkste is een goede relatie en een tevreden klant. Als een gemeente ontevreden is, ga ik er uiteraard ook heen om te horen hoe wij ons werk beter kunnen doen.

Wat betekent ontzorging voor jou?

“Het meedenken met gemeenten. Heb je het over trouwboekjes, dan adviseer ik klanten graag met een blik op de toekomst. Er werd misschien minder getrouwd tijdens corona, maar komende jaren zal het alleen maar toenemen. Mijn advies is dan om meer boekjes af te nemen om in te kunnen spelen op de toenemende vraag. Dat betekent ook dat gemeenten budgettair beter uit zijn.

Wij ontzorgen ook in hoge mate met onze software en ervaring. Als mijn collega’s of ik zijn langs geweest bij een gemeente, betekent dat ook het startsein voor hun verkiezingen. Gemeenten bereiden zo’n meeting dan ook vaak goed voor, en wij blikken met hen terug op eerdere verkiezingen om hen te adviseren over de aantallen. Daarnaast adviseer ik hen over eventuele nieuwe (zoals de Procura VerkiezingsPlanner) of bestaande producten. Als het over onze softwareapplicatie gaat, zien wij regelmatig dat gemeenten niet alles wat mogelijk is uit de software halen. Ook dan denken we graag mee, zodat zij dit product zo optimaal mogelijk kunnen inzetten. Lees hierover ook In gesprek met Consultant en Product Owner Maarten van der Veer.

Ontzorging is adviseren aan gemeenten om op tijd de spullen te bestellen, zodat alles op tijd kan worden geleverd. Uiteraard verkopen wij niet graag nee. Daarom plannen wij de afspraak bij de gemeente ruim van te voren, zodat er voldoende tijd is om alles op tijd te leveren. Als de gemeente dan de check op hun materialen tijdig doet, hebben ze een uitstekende voorbereiding op hun verkiezingen.

Als het nodig is, ondersteunen wij hen om hun bestelling in te voeren in het online bestelportaal, MijnProcura. Er zijn in het bestelproces veel keuzes te maken als het gaat om materialen, formaten en kleuren. Ik sta graag klaar om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.”

Wat vind jij het leukste aan jouw werk?

“Het klantcontact. Ik probeer vooral met zoveel mogelijk mensen een band op te bouwen en Procura zo breed mogelijk neer te zetten bij gemeenten. Dit jaar bestaat Procura 50 jaar, en dat vieren we samen met onze klanten. Een mooi voorbeeld van klantcontact is een relatie die dit jaar met pensioen ging. Hij werkte al 44 jaar met Procura samen. Voor zijn afscheid bij de gemeente ben ik daar als verrassing langs gegaan met taart en een bloemstuk. Dit had hij absoluut niet verwacht en juist dat, maakte het extra leuk.

Voor mij is dit waar Procura voor staat. Die klantrelaties zijn heel belangrijk. Uiteindelijk werken mensen het liefst met mensen. Iedereen wil gehoord en gezien worden. Die warme relatie is onmisbaar voor ons werk!”

Benieuwd hoe Hans jouw gemeente kan helpen?

Kunnen jullie de hulp van Hans goed gebruiken? Of ben je benieuwd wat Procura verder nog meer in haar mars heeft voor gemeenten? Wij denken graag met je mee. Vraag vrijblijvend advies aan.

Hans Boogaerdt ‘t Hooft

Hij is dol op klantcontact en daarom zeer goed in zijn werk: Hans Boogaerdt ‘t Hooft is Procura’s accountmanager. Of je nu drukwerk of materialen voor verkiezingen of burgerzaken nodig hebt, Hans denkt graag met je mee. Je kunt altijd rekenen op dat stapje extra en die ene tip waar je zelf nog niet aan gedacht had. En dat allemaal om alles binnen jouw gemeente zo goed mogelijk te laten verlopen.

Bekijk ook eens..