In gesprek met Soufyan El Boulahiati: “Ik heb hier echt mijn plek gevonden en vind het heel leuk wat ik doe!”
Een baan waarin je veel vrijheid hebt, jezelf kunt ontwikkelen én veel contact hebt met mensen; dat is wat Soufyan bij Procura vond. Als accountmanager bezoekt hij gemeenten door heel Nederland en bouwt hij aan persoonlijke relaties met klanten. In dit interview vertelt hij over zijn achtergrond, hoe hij bij Procura terecht is gekomen en wat zijn rol precies inhoudt. Maar vooral: hoe hij als nieuwe medewerker de relatie opbouwde met zoveel gemeenten. Lees verder om te ontdekken hoe hij dit aanpakt en wat hij zo leuk vindt aan zijn werk.
Soufyan, hoe ben jij bij Procura terechtgekomen?
Ik ben bij Procura terechtgekomen nadat ik had gesolliciteerd bij een andere organisatie onder de Conxillium groep. Tijdens mijn sollicitatieprocedure sprak ik met Antoinette van den Oever, die naar aanleiding van ons gesprek een mooie kans voor mij zag binnen Procura. Een kans die perfect aansluit bij mijn ambities. Ik ben begonnen als accountmanager voor de software, waarbij ik verantwoordelijk ben geworden voor het contact met ruim 200 gemeenten in Nederland.
Essentieel in mijn huidige functie zijn sociale vaardigheden die ik door mijn ervaring in de horeca heb ontwikkelt. Ik ben iemand die niet de hele dag achter een bureau kan zitten, want dan mis ik de interactie met mensen. Ik houd van nieuwe mensen leren kennen en dat kan ik nu doen door gemeenten te bezoeken. Door de vrijheid die ik krijg, kan ik mezelf uitdagen om het uiterste uit mezelf te halen. Het vertrouwen van de gemeenten winnen is belangrijk en vanuit daar bouw ik mijn relaties op. Mijn opleidings- en werkachtergrond hebben mij geleerd om klantgericht te zijn en om te gaan met mensen, wat mij helpt in mijn huidige functie.
Hoe zorg jij voor succes bij klanten?
Als ik bij klanten aan tafel zit, vind ik het belangrijk om te luisteren, te laten zien waarvoor ik ben gekomen en hen een vertrouwd gevoel te geven. Eerlijkheid is daarbij essentieel, zodat de drempel laag is om alles bespreekbaar te maken en we verder kunnen bouwen aan de relatie. Als de relatie goed is, volgt het succes vanzelf.
Als jongste in het team leer ik veel van de oudere collega’s en andersom leren ze ook van mij. Leeftijd is maar een getal en het is leuk om met verse ideeën te komen die met open armen worden ontvangen. Doordat ik net ben afgestudeerd, denk ik soms anders over dingen en gebruik ik graag moderne termen en technieken. Als ik dat combineer met wat ik van de meer ervaren collega’s leer over langdurige relaties, komt het beste van beide werelden samen.
De klant staat centraal bij Procura, waaruit blijkt dat?
We werken al 50 jaar met gemeenten en hebben een goede reputatie opgebouwd als betrouwbare partner. Op het moment dat de verkiezingen eraan komen, staan wij naast de gemeente om te helpen en adviseren voor een zorgeloos verloop.
Ons doel is altijd om de gemeenten tijd te laten besparen, bijvoorbeeld door slimmer gebruik te maken van de software. De software biedt veel mogelijkheden, en gemeenten gebruiken het zoals ze dat altijd hebben gedaan. We kunnen een consult of een training inplannen dat nieuwe inzichten biedt. Ik ga dan samen met mijn collega, consultant Maarten van der Veer op pad, die de fijne kneepjes van de software laat zien, zodat gemeenten hier tijdens de verkiezingen optimaal gebruik van kunnen maken.
Benieuwd wat een consult of training van Maarten van der Veer voor jouw gemeente kan betekenen? Lees hier het interview
Na afloop van de verkiezing evalueren we met de gemeenten wat goed is gegaan en wat nog beter kon. Zo blijven we dicht op de bal en bieden we continu hulp en advies. In september brengen we vervolgens nieuwe ontwikkelingen en gaan we op bezoek of organiseren we een webinar om deze ontwikkelingen uit te leggen en te laten zien. Ik ben dan het eerste aanspreekpunt en als er behoefte is aan meer begeleiding of verdieping, dan neem ik Maarten mee.
Welke ontwikkelingen kunnen gemeenten van Procura verwachten?
Er is een nieuwe ontwikkeling in Procura Verkiezingen: de Indelingenmagiër. De Indelingenmagiër is een hulpmiddel waarmee gemeenten gemakkelijk hun stembureaus kunnen indelen. Voorheen waren ze hier veel tijd (vaak wel dagen) aan kwijt, maar dankzij dit hulpmiddel is dit proces nu geautomatiseerd. De magiër is tot stand gekomen na de evaluatie van de vorige verkiezingen en is goed ontvangen door onze klanten in aanloop naar de provinciale staten- en waterschapsverkiezingen.
Een andere ontwikkeling bij Procura is de VerkiezingsPlanner. Dit is een compleet digitaal draaiboek en planner waarin exact staat welke taken gemeenten moeten doen en wanneer het klaar moet zijn. Ook dit is een ontwikkeling waardoor verkiezingen teams meer overzicht houden en hun kennis waarborgen. Met de VerkiezingsPlanner hebben gemeenten een rode draad en zijn taken en de voortgang daarop geborgd. Dit is hun leidraad om verkiezingen zorgeloos te organiseren en tijd te besparen.
Welke rol spelen de ISO-certificeringen in jouw werk?
Wij zijn ISO 27001 (Informatiebeveiliging) en ISO 9001 (Kwaliteitsmanagement) gecertificeerd. Met de ISO-certificeringen laat je zien dat je voldoet aan relevante wettelijke, zakelijke en contractuele veiligheidsverplichtingen en dat je continu wilt verbeteren. Het is een must om die in je zak te hebben als software-ontwikkelaar. Ook zodat je aan kunt tonen bij gemeenten: “Dit zijn wij en wij staan niet stil. We willen doorgroeien.” Innoveren en blijven ontwikkelen is altijd belangrijk om de klanten goed van dienst te kunnen zijn. Nu en in de toekomst. In mijn rol is de ISO-certificering vooral belangrijk bij het uitbrengen van nieuwe offertes en het hernieuwen van contracten.
Meer weten over de ISO-certificeringen? Henry Verdonschot vertelt er in dit artikel alles over
Wat verwacht je voor de toekomst?
Voor de toekomst verwacht ik groei, waarbij ontwikkeling centraal staat. Niet alleen voor Procura, maar ook voor mijzelf. We staan niet stil, maar pakken juist door. Bijvoorbeeld met uitbreiding van het team, waardoor we de aankomende tijd stappen gaan maken. En voor mijzelf verwacht en hoop ik dat ik de ruim 200 gemeenten die ik nu help, zo goed mogelijk kan blijven helpen en de relatie verder kan uitbouwen. Dat betekent dat ik nauw in contact blijf met de gemeenten, langs zal gaan om ze te ondersteunen en dingen bespreekbaar houd.
Ik heb hier echt mijn plek gevonden en ik vind het heel leuk wat ik doe. Ik krijg er energie van. Soms sta ik op, rijd ik naar Zuid-Limburg en zit ik tweeënhalf uur in de auto. Maar dat vind ik juist leuk. Ik haal veel uit mijn gesprekken. En ik mag hier dan de jongste zijn, ik kan altijd bouwen op de steun van mijn collega’s. Er heerst hier een heel fijne familiecultuur. En daarom wil ik dit werk ook zeker zo lang mogelijk blijven doen!